Minnemarkering 2026

Minnemarkering 2026

Støttegruppa 25. juni inviterer deg til å komme og markere 25. juni sammen med oss. Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Terrorangrepet 25. juni 2022 var et målrettet angrep mot skeive, og mot våre felles verdier. Siden fjorårets markering har vi fått en rettskraftig dom som slår fast at terroristens mål var å drepe skeive. Samtidig ble alle som befant seg i området, rammet. Terrorangrepet har hatt store konsekvenser for dem som opplevde det, og det har spredd frykt blant skeive, både i Oslo og resten av landet.

Når man angriper utsatte grupper, angriper man også verdiene som er grunnlaget for å kunne leve sammen i et demokratisk samfunn. Terrorens mål er å splitte oss og spre frykt i befolkningen. Vi tror at motgiften finnes i fellesskapet.

Derfor vil vi invitere deg til å markere dagen sammen med oss. Vi skal minnes de vi mistet, vise at vi står samlet mot hatet, og feire livet og kjærligheten.

Program

Torsdag 25. juni 2026

15.45 Oppmøte foran Stortinget

16. 00: Vi går i tog til Rosenkrantz' gate, og legger ned blomster utenfor Per på hjørnet.
Deretter blir det program fra utescenen i Rosenkrantz' gate.

Taler ved: 

Jan Christian Vestre – Helse- og omsorgsminister 

Anne Lindboe – Ordfører i Oslo
Espen Evjenth – Styreleder, Støttegruppa 25. juni
Rebecca Zahl – Skeiv Ungdom
Knut Olav Åmås – Direktør, Fritt Ord

Musikalske innslag:

Homofonien
Nils Bech
Akuvi og Anna-Lisa Kumoji

Program slutt kl. 17.45.